Stian, 28 år

Studerer:
Matematikk 1T, Matematikk R1, Fysikk 1 og Kjemi 1 og 2

Ved siden av å være privatist jobber jeg som nattevakt i kommunen. Jeg er utdannet faglærer i musikk, men fant i ettertid ut at jeg trives best med å jobbe innen helsesektoren! Utenfor jobben er jeg en vaskeekte nerd, med mange særinteresser som jeg bruker tid på 😁 Gaming, jazzmusikk, historie og politikk er noe av det. Og så er det selvfølgelig alltid koselig å finne på noe sosialt med samboer, familie og venner.

Stian sine fag: 

Fysikk 1,

Matematikk 1T, Matematikk R2, 

Kjemi 1, Kjemi 2

 

 

Fra musikk til medisin

- Utdanningsdrømmen min er å studere medisin! I løpet av 20-årene fikk jeg en opplevelse av at jeg hadde snublet meg innpå en sti som jeg ikke hadde tenkt så godt igjennom. Samtidig hadde jeg jobbet deltid i helsesektoren i mange år, og jeg innså etter hvert at det er der jeg trives best. Dette førte til at tankene begynte å surre om hvilket yrke innen helsesektoren jeg ville sikte meg inn på. Jeg er en ambisiøs type som syns det er gøy å jobbe mot krevende mål, og jeg henter også mye mestring ut av å forvalte ansvar på en skikkelig måte. Dermed falt valget på medisin!

- Jeg gikk musikklinja på videregående skole. Jeg manglet alle realfagene man trenger for å oppnå spesiell studiekompetanse. Dette var veien min inn til Medisinpakken på ASK og grunnen for at jeg nå tar realfag som privatist. 

Høyt tempo og gode notater

- Videoundervisningen er veldig god! Jeg opplever at jeg får en grundig forståelse for hvert tema vi går gjennom, og quiz som ligger under de fleste videoene er et fenomenalt sjekkpunkt for å dobbeltsjekke dette. Jeg liker litt høyt tempo, og for meg er det da supert at ASK gir muligheten til å justere avspillingshastigheten på undervisningen. Da kan man suse gjennom de temaene man føler man har godt grep på i 2x-hastighet, og gå ned til normal hastighet når man kommer til noe som man opplever er litt mer vanskelig. 

- For meg er notatfunksjonen på ASK minst like viktig som videoene i seg selv, spesielt i fag som har muntlig-praktisk eksamen! Når du har kommet deg gjennom hele faget, kan du laste ned alle notatene dine i én PDF. Hvis du har notert grundig underveis, fungerer dette som en database for fagpensumet. Da kan man søke opp alt som måtte være uklart på et øyeblikk i denne filen. Dette gjør at man bruker mindre tid på å lete etter definisjoner/forklaringer, og mer tid på å lære stoffet. 

Kjekt med struktur

- Studieplanleggeren er et godt hjelpemiddel for å få en grovskisse på hvordan du bør legge opp arbeidet. Det er kjempekjekt å ha en slags automatisk struktur som du kan se til innledningsvis. Etter hvert som man jobber med faget, blir det enklere å vurdere hvor godt løpet som studieplanleggeren har lagt opp passer for deg. Dersom du sliter litt med stoffet, kan det være lurt å ligge i forkant av løpet den har lagt opp. 

"På ASK treffer man lærerne gjennom leksehjelp, forumspørsmål eller ved rettinger av innleveringer. De er dyktige pedagoger hele gjengen, og langt flere enn de man blir kjent med gjennom videoene."

100% progresjon

- Jeg følger stort sett løpet til studieplanleggeren. Det har en tendens til å bli mer og mer hektisk mot innspurten til eksamen, så jeg jobber aller mest grundig i starten! Da er det ekstremt tilfredsstillende å se at progresjonsbaren på fagoversikten fylles til 100%. Mot slutten har jeg som regel ikke tid til å gjøre absolutt alle oppgavene, men det har heldigvis ikke hindret meg fra et karaktermål enda!

10-minutters fremlegg

- Eksamenstreningen er kjempegod! For fag som har muntlig-praktisk eksamen, blant annet Kjemi 1, Kjemi 2, Fysikk 1, er oppgavene til prøvemuntlig spesielt verdifulle! Jeg bruker å skrive ferdig et manus til et 10-minutters fremlegg for alle oppgavene som ligger tilgjengelig til prøvemuntlig. Deretter øver jeg på å framføre fremleggene med stikkord på et A4-ark, sånn som man må på eksamen. 

- Helt til slutt, når alle manusene sitter godt, øver jeg på å trekke koblinger mellom de ulike delene av fagstoffet. Ofte er det slik at man kan finne en tydelig sammenheng mellom noen av kapitlene, og dette er gull verdt når man skal inn i siste del av muntlig-praktisk eksamen. Jo flere slike sammenhenger man finner, jo enklere er det å styre samtalen med sensor mot de delene av faget som du mestrer best!

Hadde ikke klart det uten lærerne

- Jeg trives veldig godt som privatist på ASK. Oppfølgingen jeg har fått fra lærerne har vært upåklagelig. ASK har også et opplegg for å sette deg i kontakt med andre privatister, dersom du opplever at du jobber bedre i kollokvier. Jeg har ikke testet ut dette selv, men det er veldig kult at muligheten er der!

- Ja, bedre kan det vel ikke bli! Jeg har sikret 6’eren i alle realfagene jeg har tatt så langt (Kjemi 1, Kjemi 2 og Fysikk 1), og den eneste lab-erfaringen jeg har hatt i forkant er videoene med Rune og Magnus!

Selve karakteren er jo viktig for veien videre, men jeg er minst like takknemlig for opplevelsen og kunnskapen jeg sitter igjen med som følge av privatistløpet. Uten leksehjelpen og eksamenstreningen fra ASK hadde dette vært mye vanskeligere, og da hadde kanskje faginteressen forsvunnet med slitet.