- Hver tredje elev fikk karakteren 6

- Det er en myte om at man ikke får gode karakterer på en nettskole. Det sier rektor Ståle Frisvold i ASK Privatist.

I mai 2022 gjennomførte ASK Privatist en større evaluering av eksamensresultatene blant skolens privatister som hadde gjennomført muntlig eksamen.

VGS-privatistene hadde fått all undervisningen digitalt, og hadde valgfri digital oppfølging og leksehjelp fra lærer. 
Av 310 kandidater, fikk 95 av disse toppkarakter.

Det vil si nesten hver tredje privatist endte opp med karakteren 6, og snittkarakteren for hele gruppa var 4,5. Mer enn 2 av 3 kandidater fikk karakteren 4 eller bedre.
 

Videoundervisning kan erstatte klasseromsundervisning

Ståle Frisvold er en av gründerne av ASK Privatist. Han og gründerteamet hadde 20 års erfaring med drift av tradisjonell privatskole før de satset videre på nettskole. I årenes løp har de lært hvor godt videoundervisning faktisk fungerer.

- Ståle, kan videoundervisning erstatte læreren i klasserommet?

- I begynnelsen trodde vi ikke det. Vi hadde jo alle jobbet i mange år i klasserommet, og mente at «oss selv i klasserommet» var den optimale formidlingsmetoden. Og i starten benyttet vi undervisningsvideoene kun som supplement til ordinær undervisning.

Etterhvert fikk vi ganske mange tilbakemeldinger fra elever som sa de lærte mer når de fulgte oss på video enn i klasserommet. Og over tid har vi erfart dette i større skala, og begynt å tro på det samme selv.

- Videoundervisning er undervisning på elevens premisser, sier rektor Ståle Frisvold. Han og gründerteamet har erfart hvor godt nettundervisning fungerer.

- Hvorfor tror du elevene lærer mer av video enn de gjør i klasserommet?

- Dette er undervisning gjennomført på elevens premisser! Tempo, tidspunkt, repetisjon og arbeidsmengde, alt tilpasses av eleven selv.  Hvis det er noe eleven ikke forstår, da setter hun læreren på pause eller «ber læreren gjenta momentene», ved å spole tilbake i videoen. Videoene kan hun se så mange ganger hun vil. 

Dette er et opplegg tilpasset elevens behov og deres sterke sider.

- Vi har i TV-studio mye større mulighet å visualisere faget. Dermed utnyttes hjernenes sterke sider i større grad enn i et klasserom. Visuelle knagger er blitt et viktig element, for å knytte kunnskap og forståelse til ting de kan se og forstå.

Videoundervisning er også veldig tidseffektivt, noe som gjør både innlæring og repetisjon enklere.

Undervisningsvideoer filmet i TV-studio er veldig tidseffektivt og det gir mye større muligheter å visualisere faget.

5 minutters undervisningsvideoer erstatter 45 minutter i klasserommet

- Jeg har hørt at 5 minutter på video tilsvarer 45 minutter i klasserommet, stemmer det?

- Jo, det stemmer! Men la meg raskt understreke at våre videopedagoger gjennomgår alle læreplanmål like omfattende som i et klasserom. 
Vi hadde ingen intensjon å gjøre undervisningsvideoene kortest mulig, men være grundige og bruke vår faglige erfaring på best mulig måte.

Det viser det seg at den samlede tiden det tar om man legger all undervisning fortløpende etter hverandre, utgjør kun 10-15 prosent av tiden vi brukte i klasserommet. 
Men våre elever må selvfølgelig ta notater og gjøre oppgaver tilknyttet undervisningen - for at stoffet skal forståes og sitte.
 

Videoundervisning er undervisning på elevens premisser.

Visualisering av kunnskap øker læringsutbyttet

Tina Dale er pedagogisk leder i ASK Privatist. Hun trekker blant annet fram viktigheten av visualisering av kunnskap, og hvordan lærende quizer gjør læringen bedre.

- Tina, kan en videopedagog gjøre hva han/hun vil i studio?

- Alle våre videopedagoger får grundig opplæring i videopedagogikk. Vi anvender en rekke kjøreregler som er anerkjent som «best practice».

Kunnskap om struktur/oppbygging, bruk av passelig mengde tekst, og ikke minst metoder for visualisering av kunnskap er viktige her.

Pedagogisk leder Tina Dale sier at visualisering av kunnskap er viktig for læring.
Det er en viss ramme som alle følger. Men når det handler om å gjennomgå og undervise selve kompetansemålet i undervisningsvideoen, så har læreren full frihet til å gjøre det slik han eller hun ønsker.

Egen quiz app til repetisjon

- Repetisjon er jo viktig, hvordan får dere elevene til å repetere systematisk? 

- Vi lanserte i år en egen quiz app for repetisjon. Kort fortalt har alle våre undervisningsvideoer en quiz, som tester om man har fått med seg innholdet. 

Quizen fungerer slik: Dagen etter å ha gått gjennom et tema og sett undervisningsvideoer med tilhørende quiz, får eleven noen utvalgte spørsmål som tester emnene med det vi kaller lærende quiz.

Har eleven glemt innholdet, så følger selvsagt videoen med i appen, slik at den kan sees på nytt.

Quiz appen til ASK Privatist finnes både til Android og iPhone.

Repeterer pensum enda bedre 

- Siden 45 minutters klasseromsundervisning formidles på 5 minutter, kan eleven gjerne sitte på bussen eller andre steder for å ta en rask gjennomgang. Så repetisjon og testing kan være både enkelt og gøy.

- Du nevnte lærende quiz? 

- Med lærende quiz er målet at du skal lære noe samtidig som du tester, ikke bare få konstatert kunnskapsnivået. Så med quiz-appen oppnår vi at elevene repeterer pensum enda bedre, og dermed lærer mer. 

Summen av alt det vi nå har presentert, er nok den viktigste grunnen til de gode resultatene for ASK Privatist sine kandidater.

Dette er ASK Privatist

Det er bare å starte

Hele faget er tilgjengelig fra første innlogging og det er heller ingen påmeldingsfrist. Undervisningen ser du så mange ganger du trenger. 

Få hjelp fra faglærer 5 dager i uka og søk etter studievenner i ditt nærområde - om du vil.

Få struktur på studiene med studieplanleggeren. Den viser deg nemlig hvor raskt du må jobbe frem mot eksamen.